De failures van Sven Kramer

Wist jij, dat 60% van dat wat je communiceert non-verbaal gebeurt? Het exacte percentage verschilt per onderzoek, maar duidelijk is dat het meer dan de helft betreft van de boodschap die je overbrengt. Dit gaat ook op voor jouw presentatie voor publiek!

Ik merk dat veel mensen bij het voorbereiden van een presentatie vooral stil staan bij de inhoud. Best gek, als je je bedenkt dat het non-verbale aspect van je presentatie veel belangrijker blijkt. Hoe kun je jouw presentatie kracht bijzetten door non-verbaal je boodschap goed over te brengen? Ik deel het met je in deze blog.

Non-verbale communicatie is dát wat je vertelt, met allesbehalve de inhoudelijke boodschap. Hieronder vind je een opsomming van 6 non-verbale aspecten waar je je bewust van mag zijn tijdens je presentatie. Pas de tips toe die ik per aspect benoem, en jij maakt met jouw presentatie gegarandeerd meer impact.

1. Lichaamshouding

Hoe sta jij op het podium? Zorg voor een juiste basishouding. Met twee voeten stevig op de grond, benen iets uit elkaar. Een rechte rug, armen óf naast je lichaam óf gevouwen voor je lichaam. Je schouders naar achteren en je hoofd recht op je ruggenwervel.

Een stevige lichaamshouding laat niet alleen zelfvertrouwen zien, het gééft je ook zelfvertrouwen als je last hebt van zenuwen. Kun je voor je presentatie wel wat meer zelfvertrouwen gebruiken? Probeer dan de beroemde “Powerpose” van Amy Cuddy eens uit.

2. Oogcontact

“Kijk vlak achter het publiek, net over ze heen”, hoor ik trainers vaak zeggen. Mijn voorkeur heeft het om juist regelmatig oogcontact te maken en dit voldoende af te wisselen tussen de mensen in de zaal. Je kunt je boodschap daarmee gemakkelijker persoonlijker overbrengen. En maakt een betere verbinding met je publiek.

3. Gebaren en mimiek

Van nature gebaren wij en laten we expressie zien ter ondersteuning van dat wat we zeggen. Mijn tip voor dit punt op het podium: vergroot het uit. Hoewel het overdreven kan voelen, is dit nodig om je boodschap non-verbaal over te brengen op een publiek dat verder van je afzit. Hoe groter de afstand, hoe grootser/ duidelijker je gebaren en mimiek dienen te zijn.

4. Beweging

In het verlengde van gebaren is beweging een belangrijk punt om rekening mee te houden tijdens je presentatie. Ik krijg wel eens de indruk dat sprekers de uitspraak “maak gebruik van de ruimte die je hebt op het podium”, wel heel letterlijk nemen… Te veel en onnodig bewegen leidt je publiek af van de boodschap. En dat is zonde.Mijn advies is alleen te bewegen, als dit iets toevoegt aan je boodschap. Wil je in je presentatie bijvoorbeeld een nieuw onderwerp aansnijden? Neem je publiek dan visueel mee door het nieuwe onderwerp vanaf een andere plek op het podium te presenteren. Meer tips hierover lees je in mijn blog “Hoe je je publiek visueel meeneemt in je verhaal”.

5. Kleding

Een eerste indruk is in een paar seconden gemaakt. Kleding doet daar heel veel in. Ben jij je bewust van wat je aantrekt als je presenteert?

Het is belangrijk dat je je prettig voelt bij de kleding die je draagt. En daarnaast, dat het past bij de setting waarin je spreekt (formeel/ informeel) en het publiek waar je voor staat.

Ik heb onlangs kleur- en stijladvies ingewonnen bij kleur- en kelding expert Grietje Jongsma van KleurBkennen. Dit gaf me super interessante inzichten. Wil jij wat meer weten over kleuren en stijlen die bij jou passen? Dan zou ik je een dergelijk advies ook van harte aanbevelen. Het is zowel leuk als praktisch.

6. Klank van je stem

Woorden breng je door ze uit te spreken. De klank van je stem doet veel met het oordeel van je publiek, of ze het prettig vinden om naar je te luisteren of niet. De kunst is toonhoogte af te wisselen, evenals het volume van je stem (hard/ zacht).

Naast tonaliteit en volume, is de snelheid waarmee je praat ook een belangrijk aspect. Eerder schreef ik hier een blog over: “Hoe je het ideale spreektempo aanneemt”.

Het helpt om tijdens het spreken te doen alsof je een verhaal voorleest aan kinderen. Zonder dit te veel te overdrijven, maakt deze manier van spreken het prettig voor jouw publiek om naar je te luisteren.

Ben jij je bewust van de inzet van de 6 punten die hierboven zijn genoemd? Dan ga je goed voorbereid je presentatie in. Als je ze juist toepast, is 60% van je boodschap al klaar! Op naar nog meer impact met jouw authentieke boodschap.

 

Samenvatting

Non-verbale communicatie bevat meer dan de helft van de boodschap die je overbrengt. Houd rekening met je lichaamshouding, het oogcontact dat je maakt, je gebaren en mimiek. Let ook op je beweging, de kleding die je draagt en de klank van je stem. Zet je al die elementen bewust in tijdens je presentatie? Dan heb je zonder woorden het grootste deel van je boodschap al overgebracht.

Wil jij leren spreken met meer impact, plezier en gemak? Doe dan mee aan het leertraject Stralend Presenteren. Ik leer jou het verschil te maken in de zakelijke presentaties die je geeft, door jezelf te zijn.

Benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *