Hoe zorg je dat mensen beter naar je luisteren? Meer geboeid zijn over hetgeen je vertelt? Dat je ze beter kunt sturen in de richting waar je ze hebben wilt? Dat je publiek zelfs dagen na je presentatie nog na kan vertellen waar je over sprak? Ik ga het je vertellen!

Bepaal je boodschap, stel een doel!

Iedere speech begint met een onderwerp. Dat is vaak makkelijk vastgesteld. Lastiger is de vervolgstap. Namelijk het bepalen van dat wat je wilt bereiken met je boodschap. Wat wil je dat je publiek gaat doen, gaat laten of nooit meer mag vergeten?

Sprekers kunnen heel gepassioneerd zijn over hun onderwerp. Het lijkt wel alsof ze in veel gevallen het gevoel hebben zoveel mogelijk kennis te MOETEN delen om serieus genomen te worden door het publiek. Een grote misvatting als je het mij vraagt! Een boodschap overbrengen gaat namelijk niet om de kwantiteit aan informatie die je deelt, het gaat om de kwaliteit.

Kom jij liever over als goede spreker? Of als slimme professor?

Wij mensen zijn niet in staat om veel informatie te onthouden uit een speech. Ga maar eens na, wat kun jij nog navertellen van de laatste presentatie die je hoorde? De meeste mensen onthouden maximaal 5 dingen. Sommigen maar 3 en slechts enkelen 7. Ga als spreker dus spaarzaam om met de informatie die je geeft!

Een goeie spreker stelt zichzelf een doel en vertelt ALLEEN dat wat nodig is om het doel te bereiken

Ik weet hoe verschrikkelijk lastig het is om kort en bondig te zijn, alleen dàt te vertellen wat ècht van belang is… Als het onderwerp van mijn speech mij aan het hart gaat. Daarom loop ik ALTIJD een aantal stappen na in de voorbereiding op mijn speech. Die stappen deel ik hieronder met jou:

1. Wat weet ik allemaal over het onderwerp?

In deze fase maak ik een mindmap van alle kennis die ik over het onderwerp heb. Ook zoek ik nog veel nieuwe informatie op. Want, het totaalplaatje moet kloppen! Hoe meer ik op schrijf over het onderwerp, hoe meer ik besef wat ik nog niet weet… Krijg jij ook makkelijk een heel A3 vol over jouw speechonderwerp?

2. Wat wil ik dat mijn publiek na mijn speech gaat doen, laten of nooit meer mag vergeten?

In deze fase laat ik alle inhoudelijke kennis die ik in fase 1 heb opgeschreven los. Ik ga terug naar de intentie van mijn speech. Waarom wil ik hem houden? Wat vind ik zo belangrijk m.b.t. het onderwerp? Wil ik mijn publiek ergens toe aanzetten? Of alleen kennis overbrengen? Welke kennis is het meest belangrijk? Wat is de essentie van mijn verhaal? Fase 2 is een lastige fase. Hierin besef je dat je heel veel kennis en informatie die je bij 1 hebt verzameld los moet laten. Besef je op dit moment: hoe concreter je je doel stelt, hoe beter de boodschap over zal komen.

‘Less is more’: je zult sneller te veel dan te weinig vertellen.

3. Welke kennis van punt 1 draagt bij aan het doel van mijn speech?

Het is tijd om de mindmap er weer bij te pakken, samen met een dikke stift. Fase 3 is de fase van schrappen! Van alle informatie die ik heb opgeschreven ga ik na welke informatie mijn speechdoel ondersteunt. Als je hiermee start wees dan kritisch! Ook nu geldt weer: hoe minder je overhoudt hoe concreter je speech zal worden, hoe beter je boodschap over zal komen.

4. Hoe kan ik de informatie terugbrengen naar 3 tot maximaal 5 punten die mijn speechdoel ondersteunen?

Welke informatie is overgebleven na het schrappen in fase 3? Kun je die informatie aan elkaar koppelen? Categoriseren? In deze laatste fase is het van belang dat je de resterende informatie terug brengt naar 3 tot 5 punten die jouw speechdoel uit fase 2 ondersteunen. Tenslotte kan je publiek niet veel meer dan dat onthouden. Daag jezelf uit de ondersteunende punten heel concreet te maken.

Fase 1 t/m 4 doorlopen? Gefeliciteerd! Je weet nu hoe je publiek te boeien, welke richting je ze in wilt sturen en met welke informatie je dat doet. Nog belangrijker: je informatie is behapbaar voor het beperkte geheugen van jouw toehoorders en beklijft dus veel langer!

Samenvattend: je speechdoel is een antwoord op de vraag: WAT is het punt dat je wil maken? Je 3-5 kernpunten beantwoorden de vraag: WAAROM moet je publiek dat (je doel) gaan doen, laten of nooit meer vergeten?

Wil jij je boodschap authentieker en beter overbrengen? Dan help ik je graag verder met jouw pitch, speech of presentatie! Neem contact op voor meer informatie!

NEEM CONTACT MET MIJ OP

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Uit onderzoek is gebleken dat je je zou moeten beperken tot maximaal 7 punten/ argumenten in een presentatie. Meer is gewoon niet te behappen. Houd het liever bij 3-5. De uitdaging voor extraverten is dus om heel bewust, alleen dié informatie te delen die relevant is voor het doel van je presentatie. Lees hierover meer in deze blog. […]

  2. […] Bij voldoende empowerment in je presentatie willen mensen na het horen van jouw boodschap iets gaan doen. Ze zullen iets voortaan laten, of ze gaan iets nooit meer […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *