Hoe je Simon Sinek’s WHY theorie toepast in jouw presentatie

,
marije wielenga stralend presenteren

“Start with why”. Komt die term je bekend voor?

Het is de grote boodschap van Simon Sinek, die hij uitdraagt aan de hand zijn theorie over de “Golden Circle”, met daarin zijn beroemde ‘why’ vraag. Simon’s TED talk uit 2009 is al meer dan 38 miljoen keer bekeken. En zijn boeken over dit onderwerp bekroont tot bestsellers.

Simon heeft ook mij geïnspireerd met zijn boodschap. Sterker nog, “start with why” neem ik heel letterlijk in mijn presentatietrainingen.

Maar hoe werkt dat dan? Hoe kom je gemakkelijk bij je WHY? Hoe verwerk je die in je presentatie? En hoe helpt dit je meer ontspannen te voelen? Je presentatie neer te zetten als een huis?

Daarover deze blog

Mocht dit hele verhaal over de “Golden Circle” je nog onbekend in de oren klinken dan hier een hele korte samenvatting. Als het gaat om communicatie over werk, communiceren veel bedrijven en professionals over WAT ze doen en HOE ze dat doen. Statische informatie die informeert maar niet inspireert.

Simon leert dat je pas écht in verbinding kunt komen als je kunt en durft te communiceren vanuit je WAAROM. Wat maakt dat jij doet wat je doet? Waarom kom jij iedere morgen je bed uit? Wat drijft jou, motiveert jou? Ik adviseer je absoluut zijn TED talk te zien om beter te begrijpen wat ik vertel.

In een aantal stappen wil ik je vertellen hoe je Simon’s theorie toe kunt passen op de presentaties die jij geeft voor publiek. Kijkend naar de cirkel, gaan we van buiten naar binnen.

why simon sinek stralend presenteren marije wielenga

Wat je doet is heel makkelijk te achterhalen. Als je ergens mag spreken staat dat al in je aankondiging. Wat je doet is namelijk weinig meer dan het beroep dat je uitoefent. In mijn geval, onder andere, “presentatie trainer”.

Omdat je WHAT vaak zo obvious is, hoef je hier niet uitgebreid aandacht aan te schenken in je presentatie. Je functie zal ongetwijfeld een paar keer genoemd worden. En daar mag het bij blijven. Tenslotte ben je niet uniek in WAT je doet, er zijn meerdere mensen die hetzelfde beroep hebben. Dezelfde rol vervullen.

Wat je doet maakt jou niet uniek

Hoe je doet wat je doet, is al een stuk interessanter. Daarin kun je je enorm onderscheiden ten opzichte van een concurrent. Je HOW mag je wél een prominente plek geven in je presentatie.

Voor veel professionals blijft het bij het benoemen van de WHAT en de HOW. Alsof daarmee alles al gezegd is… Niet volgens Simon. En daar ga ik met hem in mee. Om écht verbinding te kunnen maken kun je nog een laagje dieper gaan…

De combinatie van wat je doet en hoe je het doet, maken jouw werk onderscheidend van de rest. Wat ontbreekt is dat deze twee factoren jou als professional nog niet onderscheiden. Wat is de JIJ factor in dit geheel? Wat heb jij als mens te bieden?

Jouw WHY is super persoonlijk. Het is jouw drijfveer. Jouw personal touch. Dat waar jij in gelooft. Het antwoord op de vraag waarom jij doet wat je doet. Die WHY is heel belangrijk om mensen op een persoonlijk niveau aan je te binden. Tegelijkertijd is het een van de moeilijkste vragen om te beantwoorden. Ga maar eens na. Kun jij gemakkelijk en bondig vertellen waarom jij doet wat je doet?

Je ‘WHY’ is super persoonlijk, en daarom lastig snel te beantwoorden

Ik heb een manier gevonden om Simon’s theorie te vertalen naar jouw presentaties. Daarvoor laat ik je eerst zien hoe een presentatie structuur eruit ziet. Daarna vertel ik je in stappen hoe jij zijn theorie in die structuur toe kunt passen.

Pak een groot papier en schrijf daarop in het midden jouw (bedrijfs)naam. Beschrijf daaromheen allemaal dingen die dat wat jij doet uniek maken. Misschien ben je de jongste in je vakgebied? Heb je een unieke werkmethode ontwikkeld? Een belangrijk certificaat op zak? Bedenk jouw “unique selling points” (USP’s) en schrijf ze op. Inspiratie op? Leg je blad dan even weg.

Als mensen mij vragen in woorden mijn WHY te beschrijven, dan loop ik vast. Zodra ik iets probeer te zeggen barsten de stemmetjes in mijn hoofd los: wie ben ik om dat te zeggen? Wat ik nu zeg is zo niet uniek! Er zijn heus wel betere. Wat een vage beschrijving!

Stop met denken, start met voelen

Daarom wil ik je uitnodigen te stoppen met het denken over je WHY. En te starten met het voelen van je WHY. Hoe je dat doet is relatief gemakkelijk. Sluit voor een moment je ogen, en probeer je een situatie voor de geest te halen dat je super trots/ blij/ gelukkig was met dat wat je deed. Het kan gaan om een klantgesprek. Een fantastische uitvoering van een project. Een mooi product dat je hebt gemaakt. Of een gouden compliment van een klant.

Heb je een situatie voor ogen? En kun je dat gevoel wat je toen had weer oproepen door er aan terug te denken? Dan heb jij je WHY gevonden! Dus niet met: Hallo! Mijn naam is… Ik ben… En wat fijn dat jullie er zijn. Nee, start direct met je verhaal. Neem je publiek mee in de situatie waarin je zat. Beschrijf wat je zag, voelde, hoorde, beleefde. Vertel wat dat met je deed. En maak vervolgens je punt.

Mijn naam is Marije Wielenga. Ik help professionals om hun authentieke boodschap te vinden, en die uit te dragen in ieder soort presentatie dat ze geven.

Een start, anders dan anders

Nu mag je terug naar je brainstorm. Pik daar maximaal 3 dingen uit, die je publiek vertellen hoe jij doet wat je doet. Hoe je jouw WHY gestalte geeft in de praktijk. Zorg dat die drie een lijntje hebben met het verhaal dat je hebt verteld voor een logische aansluiting.

Heb je een aantal USP’s benoemd ter verduidelijking van je WHY in de praktijk? Dan mag je weer terug naar waar je mee bent gestart: jouw persoonlijke verhaal. Haal nog even kort de anekdote aan. En herhaal nogmaals WHAT je doet (heeft hij dus toch een plekje in het geheel 😉 ).

Tot slot kun je afsluiten met een “call to action”. Wat mag het publiek NU gaan doen?

Ben jij een professional die al regelmatig spreekt? Krijg je complimenten over jouw presentatievaardigheden maar weet je dat je er nog meer uit kunt halen? Meld je dan aan voor het 3 maandse leertraject van de Online Speechacademy.

En zie daar. Jouw WHY verwerkt in een authentieke presentatie! Door te starten met jouw waarom, zul je gaan praten vanuit je hart. Dit maakt dat je je meer op je gemak voelt op het podium. En niet bescheiden hoeft te zijn, het is tenslotte jouw beleving waar je over vertelt. Door te vertellen vanuit je hart, laat je mensen jouw boodschap niet alleen horen, maar ook voelen. En daarmee wil ik een brug maken naar een mooie quote van Maya Angelou:

“I’ve learned that people will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget the way you make them feel” – Maya Angelou

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren, Simon’s Golden Circle te verwerken in jouw presentaties. Laat een berichtje achter om te vertellen wat je van deze blog vindt.

In deze blog heb je gelezen hoe je de “Golden Circle” van Simon Sinek kunt verwerken in jouw presentaties. Start met het vertellen van een verhaal uit jouw dagelijkse praktijk. Waarin jouw WHY voelbaar wordt. Onderbouw die WHY in de body met het noemen van 3 USP’s. En eindig waarmee je begon. Hiermee laat je mensen jouw boodschap voelen. In plaats van dat je mensen slechts informeert.

Wil jij leren spreken met meer impact, plezier en gemak? Doe dan mee aan het leertraject Stralend Presenteren. Ik leer jou het verschil te maken in de zakelijke presentaties die je geeft, door jezelf te zijn.

Benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *