Storytelling in 3 stappen

,

Onlangs was ik te gast op een schip dat lag aan de Pelserkade in Zwolle. En op dat schip, luisterde ik vanaf het puntje van mijn stoel naar een verhaal wat verteld werd door vrouw. Het ging over de “poeppan” van Lodewijk de 14e. Het klinkt misschien gek… Maar ik ging er volledig in op.

In een fractie van helder bewust zijn, keek ik om mij heen. Ik begon te grijnzen bij wat ik toen zag. In deze zaal van de “Verhalenboot” zat ik met nog minstens 20 andere volwassenen. Die, net als ik, aan de lippen hingen van deze spreekster met haar sprookjesachtige verhaal. Alsof er even niets anders meer bestond om hun heen…

Ik realiseerde mij toen: dit is de kracht van storytelling

Een paar dagen later organiseerde ik vanuit mijn trainingsbureau een gratis masterclass over storytelling, dat werd verzorgd door mijn vriendin en collega ondernemer Nicky Corts. In de masterclass kwam aan bod waarom verhalen zo’n krachtig middel zijn om impact te maken met je presentatie. Waar ik het weekend met de poeppan van Lodewijk van 14e al in de praktijk had ervaren hoe verhalen je mee kunnen slepen, leerde ik nu in theorie hoe je ze toepast in een presentatie.

Ik vond de masterclass ontzettend waardevol, dat ik in deze blog graag de belangrijkste inzichten daaruit met je deel.

Hoe bouw je een verhaal op? Zodat je de tool genaamd “storytelling” optimaal gebruikt in gesprek of tijdens een presentatie? Nicky legde het uit, aan de hand van de “S.E.P.” methode.

Het S.E.P. storytelling stappenplan

Met de volgende drie stappen kun je in een handomdraai storytelling toepassen in jouw presentatie.

De S, staat voor SITUATIE

In geuren en kleuren vertel je over de situatie waar je in zat. Waar was je? Met wie was je? Hoe zag het er uit? Wat voelde of hoorde je? Hoe meer beschrijvend je spreekt, hoe makkelijker je publiek in jouw verhaal kan kruipen. Maar let op! Dit onderdeel leent zich om eindeloos over te vertellen. Probeer je te focussen op die feiten in de situatie die van belang zijn om de essentie van het verhaal te begrijpen. Anders verliest je publiek op den duur de aandacht en dat is zonde!

De E, staat voor EMOTIE

Als je de situatie hebt omschreven, beschrijf je hoe je je voelde. Was je boos, blij, bang, bedroeft of misschien gefrustreerd, ten einde raad? . Dit kan, in tegentelling tot het schetsen van de situatie, heel kort. En toch wordt het snel vergeten… Omdat deze stap je een kwetsbaar gevoel geeft, wat we ongemakkelijk vinden.

Gebruik expressie en durf het met nadruk te vertellen. Wij mensen zijn empathische wezens. In staat om een emotie van een ander te kunnen voelen, mits die goed voelbaar is. En let op, vertel het vanuit de ‘ik’ vorm. We hebben de valkuil om emoties vanuit een derde persoon te vertellen als ze te dichtbij komen. Dus NIET: “Je kunt je voorstellend dat je dan enorm pissig wordt!”. Maar WEL: “Ik voelde me zó pissig!”. De laatste variant maakt veel meer impact.

De P, staat voor PUNT

Wat is de moraal van je verhaal? Door een punt te maken, leg je een verbinding tussen het verhaal en de boodschap die je wilt meegeven. Hier kom je ‘ter zake’.

Ik leerde dat een verhaal niet direct een logisch verband hoeft te hebben met het punt waar je naar toe wilt. Sterker nog, een onlogisch verband wekt nieuwsgierigheid op. Je kunt de moraal altijd naar je eigen hand zetten. Nicky demonstreerde dit zelf, door haar masterclass te starten en af te sluiten met een verhaal over de scheerdoos van haar opa… (!) Het punt wat zij wilde maken, nadat bleek dat we aan haar lippen hingen, was hoe krachtig storytelling is. En dat ze in haar masterclass uit zou gaan leggen hoe storytelling kan worden toegepast.

Ik begon deze blog met een verhaal over de poeppan van Lodewijk de 14e. Ook dat was een stukje storytelling. Herken je de SEP stappen? Storytelling is niet alleen krachtig in presentaties. Ook in teksten kun je het prima toepassen. Heel veel succes met deze handvatten: happy storytelling!

Samenvattend:

Door verhalen te verwerken in je gesprek of presentatie, zorg je dat je een blijvende indruk achterlaat. Voor optimaal gebruik van storytelling, doe de ‘S.E.P. check’: begin je verhaal met een beschrijving van de SITUATIE. Vertel daarna over je EMOTIE hierbij en sluit af met het PUNT dat je wilt maken.

Ben jij een professional in jouw vakgebied en er klaar voor (nog) beter te leren spreken? Dan is het leertraject Stralend Presenteren misschien wat voor jou.

Klik hier voor meer informatie.

2 antwoorden
  1. Nicky Corts zegt:

    Ha Marije, wat leuk dat je een blog hebt geschreven over de masterclass Storytelling! Jij bent geslaagd en dat verbaast me niet, want jij weet als geen ander hoe je een verhaal moet vertellen. Daarom ben jij ook goed in wat je doet: anderen leren hoe ze beter kunnen presenteren. Ik kijk alweer uit naar de nieuwe masterclass die er op het programma staat.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] verdere introductie, echt uit het niets. Wil je weten hoe je dit het beste kunt doen? Bekijk dan hier mijn blog met 3 tips voor het toepassen van […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *