Poepblog storytelling

Ik was onlangs te gast op een schip, aan het mooiste stukje kade van Zwolle. En op dat schip, luisterde ik vanaf het puntje van mijn stoel naar het verhaal van een vrouw. Een vrouw die vertelde over de “poeppan” van Lodewijk de 14e. Het klinkt misschien gek… Maar ik ging er volledig in op.

In een fractie van helder bewust zijn, keek ik om mij heen. Ik begon te grijnzen bij wat ik toen zag. In deze zaal van de “Verhalenboot” zat ik met nog minstens 20 andere volwassenen. Die, net als ik, aan de lippen hingen van deze vrouw met haar sprookjesachtige verhaal. Alsof er even niets anders meer bestond om hun heen…

Ik realiseerde mij dat precies dit, de kracht van storytelling is

Een paar dagen later werd de Masterclass Storytelling gegeven binnen mijn Online Speechacademy. Mijn vriendin en collega-ondernemer Nicky Corts gaf allerlei handvatten om storytelling toe te passen in de praktijk. En omdat ik het zo waardevol vond, wil ik graag mijn belangrijkste inzichten uit deze masterclass met jou delen in deze blog.

Hoe bouw je een verhaal op? Zodat je de tool genaamd “storytelling” optimaal gebruikt in gesprek of tijdens een presentatie? Nicky legde het uit, aan de hand van de “S.E.P.” methode.

Het S.E.P. storytelling stappenplan

De S, staat voor SITUATIE

In geuren en kleuren vertel je over de situatie waar je in zat. Waar was je? Met wie was je? Hoe zag het er uit? Wat voelde of hoorde je? Hoe meer beschrijvend je spreekt, hoe makkelijker je publiek in jouw verhaal kan kruipen.

De E, staat voor EMOTIE

Als je de situatie hebt omschreven, leg je uit wat dit met je deed. Hoe voelde je je? Gebruik bij deze stap expressie. Wij mensen zijn empathische wezens. In staat om een emotie van een ander te kunnen voelen, mits die goed merkbaar is.

De P, staat voor PUNT

Wat is de moraal van je verhaal? Door een punt te maken, leg je een verbinding tussen het verhaal en de boodschap die je wilt meegeven. Hier kom je ‘ter zake’.

Ik leerde dat een verhaal niet direct een logisch verband hoeft te hebben met het punt waar je naar toe wilt. Sterker nog, een onlogisch verband wekt nieuwsgierigheid op. Je kunt de moraal altijd naar je eigen hand zetten. Nicky demonstreerde dit zelf, door haar masterclass te starten en af te sluiten met een verhaal over de scheerdoos van haar opa… (!)

Op mijn beurt heb ik het in deze blog ook gedaan. Door een sprookje over de “poeppan” van Lodewijk de 14e te gebruiken om een punt te maken over storytelling. Nicky, als je dit leest, ik hoop dat ik bij deze geslaagd ben voor jouw examen!

Samenvattend:

Door verhalen te verwerken in je gesprek of presentatie, zorg je dat je een blijvende indruk achterlaat. Voor optimaal gebruik van storytelling, doe de ‘S.E.P. check’: begin je verhaal met een beschrijving van de SITUATIE. Vertel daarna over je EMOTIE hierbij en sluit af met het PUNT dat je wilt maken.

Wil jij ook gratis een masterclass bijwonen van de Online Speechacademy? 8 December organiseer ik er weer een in de Stadkamer van Zwolle. Kaartjes zijn maar beperkt beschikbaar. Reserveer er daarom snel een!

Reserveer hier je ticket.

Ben jij een professional in jouw vakgebied en er klaar voor (nog) beter te leren spreken? Dan is de Online Speechacademy misschien wat voor jou.
Klik hier voor meer informatie.

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

2 antwoorden
  1. Nicky Corts zegt:

    Ha Marije, wat leuk dat je een blog hebt geschreven over de masterclass Storytelling! Jij bent geslaagd en dat verbaast me niet, want jij weet als geen ander hoe je een verhaal moet vertellen. Daarom ben jij ook goed in wat je doet: anderen leren hoe ze beter kunnen presenteren. Ik kijk alweer uit naar de nieuwe masterclass die er op het programma staat.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] verdere introductie, echt uit het niets. Wil je weten hoe je dit het beste kunt doen? Bekijk dan hier mijn blog met 3 tips voor het toepassen van […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *