Hoe zorg je dat je boodschap beklijft? Dat je publiek je verhaal makkelijker onthoudt? Je een grotere impact hebt? Je verhaal vaker wordt gedeeld met collega’s en op verjaardagen? Deze blog gaat je verder helpen!

Start en eindig met hetzelfde verhaal om het te laten beklijven

In mijn ogen kan een speech of presentatie 3 dingen doen met een luisteraar:

  1. Het vermaakt ze niet. Ze zijn snel afgeleid, de boodschap komt niet over.
  2. Het vermaakt ze. De boodschap komt over. Echter, na een paar dagen kunnen ze die boodschap niet meer navertellen.
  3. Het vermaakt èn inspireert ze (let op, dat kan ook als ze het niet met je boodschap eens zijn!). De inhoud beklijft en weken na de performance kunnen ze de boodschap nog navertellen.

Het effect van veel presentaties past in categorie 2 en de meeste sprekers nemen daar genoegen mee. Maar: hoe gaaf zou het zijn als je net dàt stapje extra kunt zetten met je speech? Dat je meer impact kunt maken op je publiek?

Met het lezen van mijn spreektips heb je de eerste stap al gezet. In deze blog deel ik een volgende, belangrijke tip:

Creëer een rond verhaal!

Je kunt je luisteraars beschouwen als lui… Ze zitten daar maar en ‘consumeren’ jouw verhaal. Wil je jouw boodschap helder overbrengen? Neem ze dan bij de hand en ga stap voor stap door een zeer eenvoudige verhaalstructuur heen.

Die structuur begint bij het stellen van een doel, dat met 3-5 punten wordt onderbouwd. Hierover schreef ik in mijn vorige blog. De vervolgstap is, dat je verhaal logisch is opgebouwd. Ik neem je mee naar de opbouw die ik standaard toepas in mijn speeches.

Begin met het einddoel voor ogen

Ik start met een inleiding. Dat kan een anekdote zijn, een stelling, een waargebeurd verhaal… Het maakt niet uit, als je maar:

  1. de interesse wekt / aandacht trekt van je luisteraar, en
  2. iets vertelt dat alles te maken heeft met het punt dat je wilt maken.

Direct na dit onderdeel knal ik HET punt erin dat ik wil maken. Mijn doel, mijn boodschap.

Maar… PAS OP! Het kan zijn dat je nu te maken krijgt met ‘het wenkbrauw effect’. Je publiek kijkt je wat raar aan… Je smijt namelijk op een directe manier een idee of mening de menigte in. Wat door de meesten niet zomaar geadopteerd wordt…

Belangrijk! Niet onzeker worden nu, of bang zijn voor weerstand…! Je hebt je publiek namelijk precies waar je ze hebben wil: op het puntje van hun stoel. Hunkerend naar een uitleg van het punt dat je zojuist hebt gemaakt.

Dan volgt het moment dat je je doel gaat in masseren… Dit doe je door de 3-5 punten te benoemen ter onderbouwing van je boodschap. Als het goed is zie je je publiek ontspannen… Ze gaan langzaam snappen waar je naar toe werkt. Hoe jij tot jouw punt bent gekomen.

Neem je publiek bij de hand, leg uit wat je bedoelt en beloon het luistergedrag om jouw spreekdoel te bereiken.

Tot slot eindig je waar je mee begonnen bent. Je pakt je begin anekdote, stelling of waargebeurde verhaal weer op. Dit is het moment dat ik vaak glimlachende gezichten zie in het publiek. Blikken van: ‘oh ja! Daar begon ze mee, ik weet het nog!’. Je beloont je publiek als het ware voor hun trouwe luistergedrag.

Door HET punt tot slot nogmaals te benoemen in relatie tot je anekdote, stelling of verhaal, zorg je dat het kwartje ècht valt bij je publiek. De kracht van herhaling! Als je het goed doet, zullen ze je punt adopteren. Jij hebt je publiek zelfs aangezet tot actie. Je doel is tenslotte dat je publiek iets gaat doen, gaat laten of nooit meer vergeten, weet je nog? 😉

Het resultaat? In mijn praktijk gaan de glimlachende gezichten knikken als blijk van begrip. Waarop het welverdiende applaus volgt.

Beklijven en overtuigen zijn twee verschillende dingen

Tot slot kom ik even terug op het effect beschreven in categorie 3. Je publiek hoeft het niet met je eens te zijn om een boodschap te laten beklijven! Laait er een discussie op naar aanleiding van jouw presentatie? Wees dan niet getreurd. Je publiek kan en mag het niet eens zijn met jouw standpunt. Discussie kan er zelf aan bijdragen dat jouw boodschap langer blijft hangen.

Gefeliciteerd! Je bent klaar met het lezen van deze blog. En daarmee klaar voor het maken van meer impact op je publiek. Zet’m op! #YouCanDoThis!

Samenvattend: start je presentatie met een anekdote, stelling of verhaal waar je aan het eind weer op terug komt. Bedoeling is dat je publiek na de introductie met vraagtekens zit. Pas aan het eind zal volledig duidelijk zijn waarom je je punt maakt. Waarna je je publiek aanzet tot actie (iets doen / laten / nooit meer vergeten).

Wil jij je boodschap authentieker en beter overbrengen? Dan help ik je graag verder met jouw pitch, speech of presentatie! Neem contact op voor meer informatie!

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *