Nee! En nu… Hoe loopt dit af? Arghhh… 23:50 uur… Toch nog een aflevering opzetten? Stom. Ik had halverwege gewoon moeten stoppen met kijken. Toen het nog niet zo spannend was. En ik me nog moe voelde…

Herkenbaar? Bij het kijken van je favoriete series op Netflix? Ik vind het erg irritant… maar psychologisch gezien ontzettend interessant. Dit ‘trucje’ werkt namelijk fantastisch. Niet alleen voor de makers van film- en serieproducenten… Ook voor jou als spreker als je je publiek SUPER geboeid naar je wil laten luisteren.

Mensen kunnen zich maar 3-5 minuten concentreren.

Wist jij dat… Wij mensen ons gemiddeld maar 3-5 minuten kunnen concentreren? Als er binnen die tijd niets ‘spannends’ gebeurd, gaan onze hersenen in de ruststand om energie te besparen. Best shocking hè? Ik leerde het van Remco Claassen. Hiermee veranderde de opzet van mijn nieuwe presentaties drastisch!

Als je als spreker onvoldoende je best doet om binnen 3-5 minuten je publiek weer opnieuw te prikkelen… Die hersenen weer in de ‘aan’ stand te zetten… Breng je ze ongewenst (en waarschijnlijk tot nu onbewust) in de slaapmodus. Er wordt geen kennis meer opgenomen. En dat wil je niet als je jouw boodschap staat te verkondigen!

Maar. Hoe prikkel je?! 30 minuten spreken… Betekent minstens 6 keer komen met wat nieuws waarmee je je publiek alert houdt. Da’s veel… En zonder variatie in je ‘BOE!’ tactieken ben je het schrikeffect bij de ander al snel kwijt. Ik geef je een aantal tips.

Tips om je publiek te prikkelen de aandachtsboog gespannen te houden:

1. Cliffhanger-style

Doe het zoals in de series… Start een kort verhaal of anekdote. Vertel vol geuren en kleuren met gebaren en veel verbeelding. En dan… Op het moment van de waarheid, de grote ontknoping (publiek hangt aan je lippen!!)…

Stop je met praten. Het enige wat je ze geeft is de belofte, dat je later vertelt hoe het afloopt. En dat later, is natuurlijk niet voor er weer 3-5 minuten zijn verstreken. Reken maar dat iedereen weer op scherp staat.

2. Toeters & bellen

Wat doe jij als je rustig op de bank zit en je hoort een knal? Je loopt over een stil bospad en opeens klinkt er een luide fietsbel vlak achter je? Je schrikt op. Dat zal jouw publiek ook doen als je onverwacht een hard geluid maakt. Hoe pas je dat toe? Gebruik je creativiteit en kijk wat past in je verhaal. Even met je vuist of hand op tafel slaan? Per-ongeluk-expres iets laten vallen? Een ballon laten knappen als je dat in je verhaal weet te verweven? Ordinair iets schreeuwen? Maak je eigen toeter!

Durf uit je comfort-zone te stappen om je publiek scherp te houden.

3. Doe iets mega ongewoons

Ik herinner me heel goed een speech binnen Toastmasters. Vlak voor Marleen begon te praten en het publiek nog een beetje aan het roezemoezen was, deed ze iets raars. Waarvan ik me haast niet voor kon stellen dat ze dit deed. Had ik het goed gezien? Net niet onopvallend genoeg plakte ze haar kauwgom onder een tafel die vlakbij haar stond… Ze had mijn aandacht. En natuurlijk was dat ook precies wat de bedoeling was. Het heeft een hele speech van 7 minuten moeten duren voor ze terug kwam op het ‘kauwgom incident’. Een super ontknoping en afsluiting van een mooi rond verhaal!

Wat voor ongewoons kun jij toepassen in je presentatie? Je blouse omdraaien omdat die heul per ongeluk verkeerd om zat? Een paar squats uitvoeren? ‘Onwetend’ een veeg op je wang creëren? Een handstand uitvoeren? Koffievlek maken? Hoestaanval imiteren? Wat is nog net passend en hoe ver durf jij te gaan om je publiek weer alert te krijgen?

Creëer dat effect, waarbij het publiek elkaar aankijkt en denkt: hè?! Wat is dit nou?

4. Laat oprechte emotie zien

Wij mensen zijn empathische wezens. Als er iemand gaapt, gapen we mee. Als iemand in de lach schiet en hierin blijft, kunnen ook wij ons niet inhouden. En ook als iemand huilt, voelen we plaats vervangende ontroering. Wanneer een spreker een oprechte, (heftige) emotie laat zien op het podium, wordt de afstand met het publiek opeens heel klein. En de concentratie op scherp gezet… Iedereen wil zien wat er vanaf nu gebeurt.

Let op: ik geef niet de tip een emotie te faken. Weet gewoon wat emotie kan doen met je publiek, in positieve zin. Los van het feit dat emoties tonen verschrikkelijk spannend is en kwetsbaar voelt (ik weet er alles van)… Is dit zo’n dingetje dat aangeeft dat het juist sterk is om je van je menselijke kant te laten zien als spreker 🙂

Laat door emotie zien dat je ook maar een mens bent, dat waardeert je publiek.

5. Vertel een geheimpje

Sssst! Deze tip is alleen geslaagd als je het geheimpje ook ècht als geheimpje brengt. Geheimzinnig. Het was ook weer bij Toastmasters dat ik dit iemand perfect toe zag passen. Volgens mij zelfs onbewust. In de aanloop naar Ria’s ‘geheimpje’ begon de ze verlegen te giechelen. Dit was niet gespeeld, ze ging iets geks vertellen. Iets ondeugends. En dat bleek. In haar speech, waarin ze vertelde over haar eerste vakantie met hond, kwam ze bij het ‘met z’n 3 op de slaapkamer’ gedeelte. Wat de hond deed als zij aan het vrijen waren 😌 Hilarisch, hoorden we dat goed? Zei ze dat echt?

Met een geheimpje creëer je een ‘onder onsje’. Dat wekt vertrouwen en een ‘wij’ gevoel op bij je publiek.

6. Zet iemand onverwacht in de spotlight

Out of the blue opeens iemand naar voren vragen. Als je dit doet dan heeft de rest van het publiek het met die persoon te doen. Die empathische gevoelens weer… In deze situatie denken anderen: ‘Ik had daar ook kunnen staan…’ Heel specifiek iemand een vraag stellen doet het vaak ook goed. Iedereen weer alert! Want och heden, als je ook mij (als de ander in het publiek) een vraag gaat stellen, dan moet ik wel paraat staan.

Ik ben benieuwd of jij al bewuste tactieken inzet om jouw publiek aan je lippen te laten hangen. En of je dat na het lezen van deze blog (anders) toe gaat passen. Wil je het met me delen?

Zet’m op, keep them sharp! #YouCanDoThis!

Samenvattend:

De gemiddelde mens kan maar 3-5 minuten zijn / haar aandacht ergens bij houden. Als spreker moet je hier rekening mee houden, wil je dat je verhaal volledig en goed over komt. Dit doe je door je publiek tijdig te blijven prikkelen. De ultieme spreekuitdaging: zorg dat de aandachtsboog van je publiek gespannen blijft!

Wil jij je boodschap authentieker en beter overbrengen? Dan help ik je graag verder met jouw pitch, speech of presentatie! Neem contact op voor meer informatie!

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Door vragen te stellen stel je jezelf niet alleen in staat te kunnen luisteren naar wat het publiek te zeggen heeft, je bouwt ook hun ‘spanningsboog’ opnieuw op. Een gegeven waar je om de 3-5 minuten rekening mee zou moeten houden. Lees hier meer over in deze blog. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *