Hoe je jouw vakantieverhalen toepast in je presentatie

marijewielenga/ augustus 10, 2018/ Blog, Speechacademy/ 0 comments

Marije Wielenga; vakantieverhalen; presentatie

Terwijl op kantoor de komkommertijd in volle gang is, geniet jij in volle teugen van je vakantie. Zomer: dit is dé periode waarin je leuke dingen beleefd die een inspiratiebron vormen voor het vertellen van verhalen.  

Deze verhalen komen uitgebreid aan bod straks, als jij en je collega’s elkaar weer treffen bij de koffieautomaat. Om uitgebreid de zomer met elkaar door te nemen. Maar lenen deze verhalen zich alleen maar voor informele gesprekken? Neehoor! Jouw vakantieverhalen kunnen ook prima worden gebruikt in je zakelijke presentaties. Hoe? Daar wil ik het in deze blog over hebben.

Vakantieverhalen zijn super geschikt voor presentaties

We denken altijd dat zakelijke presentaties super formeel moeten zijn. Dat je daarin zo snel mogelijk ‘to the point’ moet komen. Je start de PowerPoint presentatie, stelt jezelf kort voor, en gaat direct door naar het zakelijke onderwerp van gesprek. Proces, product of dienst gerelateerd. Vakantieverhalen lijken hierin niet bepaald van toepassing.

Maar weet je, voor het publiek aan de formele fase toe is, moeten ze er eerst voor open staan. Je moet hun aandacht gewonnen hebben voor het krijgen van een luisterend oor. En het zijn juist de persoonlijke (vakantie) verhalen die maken dat je verbinding maakt met je publiek. Die jou een gunfactor geven.

Ik zou je daarom juist graag willen aanmoedigen om een persoonlijk vakantieverhaal te verwerken in je presentatie. Het maakt je presentatie authentiek en maakt je publiek beter bereid te luisteren naar je formele boodschap. Graag help ik met deze spannende stap in deze blog, met 3 praktische tips.

Hoe zet je vakantieverhalen in?

1: Verzamel ze ter plekke

Hoe vaak gebeurd het jou dat je iets heel bijzonders meemaakt en dat je later de details van het verhaal vergeet? Mij gebeurd het vaak. En als je ook maar een beetje op mij lijkt is deze tip voor jou: neem op vakantie een aantekeningenschriftje mee en schrijf je (bijzondere) belevenissen op. Ze zijn niet alleen handig voor het terughalen tijdens een presentatie, maar ook leuk om later nog eens terug te lezen.

2: Filter de moraal

Een verhaal zonder moraal is niets meer dan een beschrijving van een gebeurtenis. En daarmee niet relevant voor je presentatie. Lees daarom (na je vakantie) je aantekeningen eens na en bedenk welke boodschap je hieraan kunt koppelen. Een voorbeeld van een moraal van een stevige bergrit met pech onderweg en een goede afloop? Doorzetten, dan komt uiteindelijk alles goed. De moraal van de eerste ervaring van je hond met zeewater dat hij probeert te drinken en dan ontdekt dat het zout is? Door te ervaren leer je. Of, niet alles is wat het lijkt.

Een verhaal zonder moraal is niets meer dan een beschrijving van een gebeurtenis

Je ziet dat je je creativiteit hier goed op los kan laten. De clue van je verhaal hoeft niet per sé voor de hand te liggen. Als niet direct duidelijk is waar je verhaal naar toe gaat, komt dit ten goede aan de nieuwsgierigheid van je publiek. Ze blijven aan je lippen hangen en worden maximaal geprepareerd op de rest van de boodschap die komen gaat.

3: Start je zakelijke presentatie met een vakantie anekdote

En dan is het tijd om de truc in praktijk te brengen… In plaats van “Hallo, mijn naam is… en ik ga jullie vertellen over de nieuwe software waar we vanaf oktober mee gaan werken” (gaap….), start je met jouw anekdote. Zonder verdere introductie, echt uit het niets. Wil je weten hoe je dit het beste kunt doen? Bekijk dan hier mijn blog met 3 tips voor het toepassen van storytelling.

Hoe meer je verrast, hoe meer je aandacht je krijgt

Zo opeens een verhaal vertellen is spannend... Voelt onnatuurlijk en gaat geheid verrassende gezichten opleveren. Maar dat is nu precies wat de bedoeling is!

Aan het einde van je anekdote vat je de moraal van het verhaal samen, waarmee je de brug legt naar het doel van je presentatie. En dan komt het zakelijke gedeelte pas in beeld. Om je een paar voorbeelden te geven in lijn van die bij punt 2: “We willen als bedrijf groeien, en ik besef me dat grote uitdagingen gaat geven. Dat we nu overstappen naar een nieuw systeem, is daar absoluut een voorbeeld van”. Of: “We dachten dat we de juiste keuze hadden gemaakt, maar dat bleek toch anders uit te pakken.”.

Anekdote, moraal, en dan?

Na deze anekdote en de inleiding van het zakelijke gedeelte van je presentatie, kun je verder met waar de meeste mensen starten: je stelt je kort voor en gaat door met het formele gedeelte van je presentatie. Vergeet niet nog regelmatig terug te refereren naar je anekdote. Hiermee brand je het verhaal in het geheugen van je publiek, en blijft je presentatie een kloppend geheel.

Ik ben benieuwd welk vakantieverhaal jij meeneemt in je volgende zakelijke presentatie! Laat je me weten hoe het is gegaan?

Samenvattend:

Vakantieverhalen zijn uitermate geschikt om in te zetten in je presentatie. Je bent hiermee authentiek en wint meer aandacht van je publiek. Je kunt dit doen door vakantieverhalen op te schrijven als je ze net hebt beleefd. Hieruit een moraal te filteren. En je zakelijke presentatie te starten met een verhaal (met moraal) dat van toepassing is op de boodschap die jij wilt overdragen.

Wil jij permanent (nog) beter leren spreken? Dan is de Online Speechacademy wat voor jou! 17 September start een nieuw traject. Neem een kijkje op deze site voor meer informatie.

Ben je benieuwd naar mijn speeches? Neem dan een kijkje op mijn YouTube kanaal

Deel en inspireer ook anderen!
twitterlinkedinmail
Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.