Het verschil tussen een presentatrice en een (goeie) dagvoorzitter

,

Wanneer heb jij voor het laatst een dagvoorzitter meegemaakt op een event? En wanneer voor het laatst een presentatrice? Wat is het verschil tussen die twee eigenlijk?

Die vraag hoor ik wel vaker als ik vertel over mijn werk als dagvoorzitter. Want, een presentatrice presenteert. Maar, dat doet een dagvoorzitter toch ook? En, een presentatrice geeft leiding aan het event. Maar, dat is toch ook de taak van een dagvoorzitter?
In deze blog leg ik uit wat het verschil is tussen beide rollen. Je zult straks begrijpen dat je een dagvoorzitter veel breder in kunt zetten dan je nu misschien denkt. Ook zul je begrijpen waarom je jezelf tekort doet als je een dagvoorzitter alleen mensen aan- en af laat kondigen.
Drie dingen die kenmerkend zijn voor een dagvoorzitter:

1: Een dagvoorzitter staat volledig in dienst van het doel van jouw event.

Een van de eerste zaken die een dagvoorzitter wil bespreken met jou als event organisator/ opdrachtgever is het doel van de bijeenkomst. Met welke kennis en/ of vaardigheden moeten deelnemers naar huis gaan? Wanneer ben jij tevreden?
Het doel ‘mensen inspireren’ is voor een dagvoorzitter te vaag. Want waartoe moeten deelnemers geïnspireerd worden? Wat is de gewenste situatie? Pas als dit duidelijk is kan het gesprek gaan over de inhoud van het programma.

2. Een dagvoorzitter kijkt kritisch naar de werkvormen in het programma en komt met creatieve alternatieven als het eventdoel daarom vraagt.

Wat mij betreft komt het nog te vaak voor: events met een traditionele programma opzet. Misschien herken je het wel: een zaal stoelen in theateropstelling. Een openingswoordje van de organisatie of directeur. Een x aantal sprekers. Pauze. Nog een x aantal sprekers en een borrel ter afsluiting. En dat was dat…

In de basis is met een programma opzet als hierboven beschreven niets mis. Maar als het gaat om een inspiratie event kun je je afvragen of deelnemers na zoveel eenzijdige monologen geprikkeld en energiek naar huis gaan… Er is zoveel meer mogelijk!

Een dagvoorzitter kijkt samen met jou naar het programma van de dag. En geeft je eerlijk terug of hij/ zij denkt dat dit voldoende aansluit bij het doel van je bijeenkomst. Komen jullie tot de conclusie dat het programma nog niet volledig is? Geen zorgen, een goeie dagvoorzitter is creatief en ervaren. En tovert zo een aantal opties voor (interactieve) programmaonderdelen tevoorschijn.

3. Een dagvoorzitter bewaakt de sfeer in- en de behoefte van de zaal.

Soms pakt een onderdeel van het programma niet zo uit als verwacht. Er komt een spreker niet opdagen. De deelnemers van het programma hebben zichtbaar te weinig energie. Of er ontstaat weerstand in de zaal naar aanleiding van iets dat gebeurd of wordt gezegd op het podium. Misschien wordt er wel iemand emotioneel?

Een dagvoorzitter houdt de stemming en de behoefte van de zaal continu in de gaten. En acteert hierop waar nodig door een twist te geven aan het programma.

Je snapt nu dat een dagvoorzitter breed inzetbaar is. En dat deze professional ook of misschien juist vooral in de voorbereiding van je event van grote waarde is! Ben je alleen opzoek naar iemand die vlot en kundig sprekers aan- en afkondigt? De tijd in de gaten houdt? En als visitekaartje kan fungeren voor jouw event? Dan kun je het beste opzoek gaan naar een presentator of presentatrice.

Neem jij het doel van jouw event heel serieus? Wil je het verschil maken voor je deelnemers? Ben je opzoek naar iemand die je daarbij kan helpen? Zorg dan voor een goede dagvoorzitter.

Als dagvoorzitter denk ik graag met je mee om jouw event naar een hoger niveau te tillen. Wil je naast inhoudelijke hulp ook een frisse aan- en afkondiging van sprekers? De tijd goed gemanaged hebben? Een levend visitekaartje voor je event? Geen zorgen. Die dingen pakken wij dagvoorzitters als vanzelfsprekend met liefde voor goeie events mee op!

2 antwoorden
    • marijewielenga zegt:

      Bedankt voor je reactie Sylvie! Ik zie het als de hoofdtaak van de dagvoorzitter er zorg voor te dragen, dat het doel van de bijeenkomst wordt bereikt. Dat begint al in de voorbereidingsfase met het geven van advies voor de invulling van het event. Als je al een professional inhuurt, maak hier dan optimaal gebruik van 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *